”Medvetenheten hos konsumenterna ökar”

Allt fler konsumenter väljer drycker med mindre – eller helt utan – socker och alkohol. Hur påverkar det Spendrups produktion och affär?

Den starka hälsotrenden genomsyrar hela samhället och märks inte minst på dryckessidan. Under 2016 har försäljningen av alkoholfria drycker på Systembolaget ökat med 10,8 procent jämfört med året innan. För alkoholfri öl är ökningen hela 17 procent.

– Trenden med alkoholsvaga eller helt alkoholfria drycker är stark i stora delar av världen och det är något vi tror kommer hålla i sig. Människor vill kunna äta och dricka hälsosamt utan att behöva kompromissa med smakupplevelsen, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

I dag finns åtta alkoholfria ölbrygder från olika Spendrupsvarumärken på marknaden, liksom ett antal vin- och cidersorter. Sortimentet breddas och vidareutvecklas hela tiden.

– Vi har gjort stora investeringar i både produktutveckling och utrustning för att till exempel kunna tillverka alkoholfri öl med bibehållen smak. Vår filosofi att skapa drycker med rena råvaror och utan tillsatser tror jag också är av stor vikt för upplevelsen.

Mindre socker och nya vattensmaker

Det finns också en gemensam ansats hos svenska dryckesproducenter att minska sockerhalten i produkterna för att främja folkhälsan.

– Medvetenheten hos konsumenterna ökar helt klart. De senaste åren har vi bland annat märkt av en större efterfrågan på drycker med mindre socker. För att möta den arbetar vi löpande med utveckling och lansering av nya smaksatta vattendrycker. Vi har haft stor framgång med Loka Crush som har 60 procent mindre socker än vanlig läsk, men också med våra smaksatta Loka som är goda och hälsosamma alternativ, säger Anna Lidström, marknadschef för alkoholfria drycker och tillträdande hållbarhetschef på Spendrups.  

En stor del av Spendrups utbud utgörs fortfarande av drycker med just socker och alkohol. Man kan fråga sig om hälsotrenden påverkar företagets affär negativt, men det tycker inte Anna Lidström.

– Vi drivs av en passion att skapa njutbara drycker för alla. Den ökade hälsomedvetenheten har fått oss att utöka vårt utbud och är inget som begränsar vår verksamhet. Tvärtom har det fått oss att växa och testa nya recept och tillverkningsprocesser. Det tycker jag är väldigt spännande.

Så här gör vi alkoholfritt öl på Spendrups:

Riktigt gamla regler

Spendrups ambition att skapa hälsosammare drycker är starkt kopplad till användandet av rena råvaror. Ett av våra värdeord är Äkthet, vilket bland annat innebär att vi producerar våra drycker helt utan genmodifierade råvaror (GMO) och tillsatser. När det gäller öl följer vi en regel som har sitt ursprung i Bayerns 501 år gamla ”Reinheitsgebot” (”renhetspåbud”), som ofta nämns som en av de äldsta lagarna för livsmedelskvalitet. Regeln säger att ölen bara får innehålla malt, humle, jäst och vatten.

Läs mer!

Produkter som står för hållbarhet och hög kvalitet är viktigt för oss på Spendrups. Läs mer om vårt arbete här.