Sveriges ledande bryggeri

Sedan Spendrups grundades för mer än 100 år sedan har vi vuxit till Sveriges ledande bryggeri. Spendrups står i dag för 38 procent av vattenmarknaden, 32 procent av ölmarknaden och 16 procent av läskmarknaden i Sverige. Utöver detta har Spendrups dotterbolag, Spring Wine & Spirits, 20 procent av vinförsäljningen på restaurang i Sverige.

I våra tre bryggerier producerar vi cirka 400 miljoner dryck om året för välkända varumärken som Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Briska, Nygårda och Schweppes. Vi har ett gediget engagemang och intresse för god mat- och dryckeskultur. För Spendrups handlar en god dryckeskultur om att njuta rätt dryck till rätt tillfälle och om att njuta alkoholhaltiga drycker med ansvar och måttfullhet.

Vi tar ständigt fram nya produkter i vårt utvecklingsbryggeri. Målet, som alltid, är att kunna erbjuda ett sortiment som svarar mot våra kunders och konsumenters efterfrågan på hög kvalitet, på ett hållbart sätt.

Marknadsandelar

 

2016

2015

Läsk

16

17

Vatten

38

41

Öl

32

31

Vin (restaurangmarknaden)

20

20

Spendrups marknadsandel för öl har förstärkts under året medan marknadsandelarna för mineralvatten och läsk har blivit mindre.

Naturliga och säkra produkter

Våra viktigaste löften till våra konsumenter är hög livsmedelssäkerhet och kvalitet, samt att vi i så stor utsträckning som möjligt använder naturliga ingredienser.

Spendrups ölvarumärken följer de tyska renhetslagarna, vilket betyder att ölet tillverkas med enbart vatten, malt, humle och jäst. Vid tillverkning av läsk och vatten strävar vi efter att använda endast naturliga aromer och färgämnen. I dag är 83 procent av våra smaksatta läsk- och vattendrycker producerade med enbart naturliga smakämnen. Lokadryckerna innehåller till 100 procent naturliga aromer. Vi använder inte råvaror eller ingredienser som innehåller genmodifierade organismer (GMO).

Svenska konsumenter blir allt mer hälsomedvetna och många konsumenter söker dryckesalternativ med mindre socker. Loka Crush är en kolsyrad naturlig fruktdryck som uppfyller de höga krav som ställs på naturligt innehåll. Den innehåller 14-15 procent fruktjuice och 60 procent mindre socker än traditionell läsk.

Vårt viktigaste löfte till våra konsumenter är livsmedelssäkerhet. Det innebär bland annat att våra produkter är säkra att förtära. Våra egenproducerade produkter utvärderas enligt HACCP-principer (Hazard Analysis & Critical Control Points). Det innebär att vi riskbedömer alla råvaror och förpackningsmaterial – hela vägen från produktionsprocessen till konsumenternas hantering. Våra anläggningar i Grängesberg och Hällefors är certifierade enligt FSSC 22000, en internationell standard för styrning av livsmedelssäkerhet och kvalitet samt den internationella miljöledningsstandarden ISO 14001.

Transparens och öppenhet kring innehåll och näringsvärde är viktigt för oss. Vi vill att kunder och konsumenter ska kunna bilda sig en egen uppfattning om våra produkter. Därför finns i dagsläget detaljerade innehållsförteckningar inklusive näringsvärde för läsk, cider och vatten tillgängliga på vår webbplats spendrups.se. Vi planerar att under 2017 publicera information om näringsvärden även för öl.

Ekologiska produkter

Hållbarhet blir allt viktigare för våra kunder och konsumenter. Efterfrågan på ekologiskt öl är tydlig och växande.

Intresset för ekologiska drycker har vuxit snabbt de senaste åren, liksom utbudet på marknaden. Det som tidigare varit en nischprodukt har blivit ett viktigt alternativ för konsumenterna. Det är en utveckling som vi bedömer kommer att hålla i sig. Under 2016 lanserade vi flera nya ekologiska öl, den ekologiska cidern Briska Sunny Apple, en ekologisk julmust från Nygårda samt en ekologisk blanddryck: The Banana project, under varumärket Liquid industries. Under 2016 lanserade vi Brutal Brewing Cirrus The Cloudy Lager och ekologisk Grängesberg lättöl. Dessutom blev hela Melleruds ölsortiment ekologiskt.

Spendrups har i dag 15 olika ekologiska ölsorter. Detta innebär att vi har ökat vårt ekologiska sortiment med 90 procent under året. Spendrups är därmed en av de största aktörerna inom ekologisk öl med bland annat Pistonhead Kustom Lager, Norrlands Guld ljus, Brutal Brewing Hale to Nothing, Mariestads Dunkel, Melleruds Utmärkta Pilsner, Melleruds Klassiska Ale och Bistro Lager.

En av våra viktigaste kunder, Systembolaget, har satt målet att 10 procent av deras totala försäljning ska vara ekologisk 2020. Spendrups dotterbolag Spring Wine & Spirits hade under året 65 ekologiska viner, vilket motsvarade cirka 18 procent av vårt sortiment. Det motsvarar en ökning från året innan med 33 procent. Spring Wine & Spirits har målet att 15 procent av vinerna ska vara ekologiska 2020. Det målet uppnåddes under 2016 och målet för 2020 kommer därför att utvärderas.

Ekologiskt sortiment

2016

2015

Antal ekologiska viner

65

46

Andel av försäljningen

17,5 %

12,7 %

Volymökning jmf med föregående år

33 %

104 %

   

Antal ekologiska öl

15

6

Andel av försäljningen

3,6 %

1,9 %

Volymökning jmf med föregående år

90 %

14 %

Ekologisk produktion

Korn är en känslig och svårodlad gröda och ibland är kvaliteten på skörden låg. Det gör tillverkningen svårare, men innebär inte att kvaliteten på ölet sjunker. Ekologisk odling och produktion är också mer komplex – bland annat måste alla råvaror odlas utan användning av kemiska bekämpningsmedel och inga konserveringsmedel får tillsättas i produkten. Detta innebär ökade kostnader till följd av omställningar i produktionen. Under året gjordes investeringar för att genomföra dessa omställningar.

Tillgången på råvaror är en utmaning för produktionen av ekologiskt öl. I dag kommer 100 procent av det ekologiska kornmalt som Spendrups använder från Sverige. Tillgången behöver dock bli bättre, vilket vi arbetar för tillsammans med andra aktörer.

Alkoholfritt

Den starka hälsotrenden ökar efterfrågan på alkoholfria produkter. Många konsumenter söker alkoholfria alternativ utan att vilja göra avkall på smak.

Vi ser alkoholfria produkter som ett naturligt komplement till vårt övriga sortiment. Under 2016 och början av 2017 lanserade Spendrups flera alkoholfria ölsorter: Melleruds Alkoholfria Pilsner, Pistonhead Flat Tire 0.5%, Gotlands Bryggeri Easy Rider, Norrlands Guld Alkoholfri, Norrlands Guld Ljus EKO Alkoholfri och Heineken 0,0 samt flera alkoholfria säsongsbrygder. Dessutom förstärkte vi vårt sortiment av alkoholfri cider med Briska Alkoholfri äppelcider med ofiltrerad must. Vi hade också stor framgång med Nygårda lagrad julmust, som finns i flera olika smaker och förpackningar.  

Den svenska marknaden för alkoholfritt öl ökade med 31 procent under 2016. Spendrups andel av denna ökade från 21 procent till 26 procent. Vår egen försäljning av alkoholfritt öl ökade med 60 procent.

Så här gör vi alkoholfritt öl på Spendrups: