Marknadsutveckling

2016 växte den svenska bryggerimarknaden med 2,6 procent. Svenskarna köpte 4 procent mer läsk, 0,4 procent mer vatten och 1,5 procent mer öl. En varm sommar och ett intensivt sportår, med flera stora evenemang, stod bakom tillväxten.

Spendrups försäljning av mineralvatten minskade dock med 2,8 procent under 2016, vilket innebär att Spendrups produkter i dag står för 38,3 procent av den svenska marknaden. Det är en minskning med 1,2 procentenheter från året innan. En anledning är vikande kundefterfrågan på 33-centiliters glasflaskor.

Spendrups läskförsäljning minskade med 3,2 procent under året, men försäljningen av Loka Crush ökade med hela 7,0 procent. Loka Crush står därmed för 2,4 procent av den svenska läskförsäljningen. Under året har vi lanserat en ny smak – Loka Crush apelsin – och lanserat Loka Crush i 33-centilitersburkar.

Ölförsäljningen fortsätter att gå starkt framåt, och Spendrups ölförsäljning i Sverige ökade under året med 2,5 procent. Spendrups marknadsandel av den svenska ölmarknaden uppgår till 31,6 procent. Många av våra varumärken, däribland Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Brutal Brewing och Pistonhead, har rönt stora försäljningsframgångar. Mariestads blev till exempel för andra året i rad största varumärke på Systembolaget.

 

Försäljningsvolymer

 

Milj liter 2016

%

Milj liter 2015

%

Öl

186

48

184

46

Läsk/stilldrink/cider

108

27

111

28

Vatten

87

22

89

23

Vin/sprit

11

3

10

3

Totalt

391

 

395

 

 

Marknadsandelar (%)

 

2016

2015

Läsk

16

17

Vatten

38

41

Öl

32

31

Vin (restaurangmarknaden)

20

20

Spendrups marknadsandel för öl har förstärkts under året medan marknadsandelarna för mineralvatten och läsk har blivit mindre.